STEP 3 Past Simple i Past Continuous – Take it easy!
Wracając do tego co pisałam w STEP 1 czasy simple są czasami dokonanymi.
PAST SIMPLE = CZYNNOŚĆ DOKONANA/ EFEKT
Dlatego czas Past Simple będzie określał czynności dokonane w przeszłości. Czasu tego używamy za każdym razem kiedy chcemy przedstawić efekt naszych działań.
A zatem kiedy mówimy, że na przykład coś:
– zjedliśmy,
– przeczytaliśmy,
– nauczyliśmy się,
określamy, że czynność ta została dokonana, a efektem był: zjedzony obiad, przeczytana książka, lub nauczona partia słówek z angielskiego. Wtedy do gry wchodzi właśnie czas Past Simple 🙂
BUDOWA
*Sprawdź post o czasownikach nieregularnych KLIK
A zatem:
Zrobiłam pracę domową – I did homework.
Ona zjadła obiad – She ate dinner.
Oni obejrzeli film – They watched a film.
Pytania tworzymy przez operator „did”
Czy zrobiłeś pracę domową? – Did you do homework?
Czy ona zjadła obiad? – Did she eat dinner?
Czy oni obejrzeli film? – Did they watch a film?
Przeczenia tworzymy przez dodanie do did „not” (skrót didn’t):
Ty zrobiłeś pracy domowej – You did not do homework.
Ona nie zjadła obiadu – She didn’t eat dinner.
Oni nie obejrzeli filmu. – They didn’t watch a film.
WAŻNE!
Zwróciliście uwagę, że kiedy używamy operatora „did” czasownik występuje w podstawowej formie? Dlaczego tak się dzieje?
Forma czasownika w zdaniu informuje nas o zastosowanym czasie, stąd w czasie przeszłym stosujemy końcówkę „ed” lub formę z II kolumny czasowników nieregularnych.
Natomiast w pytaniach i przeczeniach funkcję informującą o zastosowanym czasie przejmuje właśnie operator „did”. Dlatego nie używa się wówczas przeszłej formy czasownika bo nie jest ona potrzebna, aby nasz obiorca wiedział w jakim czasie mówimy lub piszemy.
Ok, to teraz zajmijmy się czasem Past Continuous:
Past Continuous to czas niedokonany.
PAST CONTINUOUS = CZAS NIEDOKONANY
Dlatego czas Past Continuous będzie określał czynności niedokonane w przeszłości. Czasu tego używamy za każdym razem kiedy chcemy przedstawić czas wykonywania naszych działań.
A zatem za każdym razem kiedy mówimy, że na przykład coś:
– jedliśmy,
– czytaliśmy,
– uczyliśmy,
nie wskazujemy na efekt lecz na to czym się zajmowaliśmy. Wtedy do gry wchodzi Past Continuous 🙂
BUDOWA*
*przejdź do lekcji czasy continuous – tworzenie.
Należy pamiętać o odmiennej odmianie was/were przez osoby:
A zatem zdania w czasie Past Continuous będą wyglądać następująco:
Robiłam pracę domową – I was doing homework.
Ona jadła obiad – She was eating dinner.
Oni czytali książkę – They were reading a book.
Pytania tworzymy przez inwersję, to znaczy „was/were” przenosimy na początek przed podmiot.
Czy robiłeś robić pracę domową? – Were you doing homework?
Czy ona jadła obiad? – Was she eating dinner?
Czy oni czytali książkę? – Were they reading a book?
Przeczenia tworzymy poprzez dodanie „not” do was/were (skrót: wasn’t/weren’t):
Ty nie robiłeś pracy domowej. – You weren’t doing homework.
Ona nie jadła obiadu. – She wasn’t eating dinner.
Oni nie czytali książki. – They weren’t reading a book.
ZAPAMIĘTAJ!
PODSUMOWANIE
Czasy Pas Simple i Past Continuous możemy w zdaniach rozpoznać po m.in. następujących wyrażeniach: yesterday, last week/month, two years ago, when I was at school.
Zanim zaczniecie rozwiązywać testy spójrzcie na możliwe konfiguracje zdań w czasach: Past Simple i Past Continuous:
1. Czynność dokonana + czynność niedokonana
Ania zadzwoniła + kiedy gotowałam obiad
Ann called + when I was cooking dinner.
2. Czynność niedokonana + czynność niedokonana
Kiedy gotowałam obiad + słuchałam radia.
When I was cooking dinner + I was listening to the radio.
3.Czynność dokonana + czynność dokonana
Kiedy ugotowałam obiad + Ania odrobiła pracę domową.
When I cooked dinner + Ann did her homework.
Ok, teoria, teorią, ale przejdźmy do praktyki: